Jag har nu tänkt länge på hur jag skulle kunna marknadsföra mitt företag mer aktivt.
Att nätverka på events är bra då man träffar folk och kan visa mer vem man är. Men då det ibland är så sporadiskt och inte riktigt under ens kontroll kan det tillsammans med en ganska statisk hemsida inte få vara allt.

Att marknadsföra företaget utan blogg

Som copywriter vet jag att en blogg mer specifikt om mitt företag och mina kunskaper skulle kunna vara ett bra sätt att marknadsföra mitt företag. Då skulle jag kunna visa min på kunskap och entusiasm för ämnet och samtidigt bjuda intressanta historier från mitt liv som företagare.

Men det är ju lite av vad jag gör här (läs försöker göra här), dock kanske från en annan vinkel. Men då jag vet att jag inte vill hålla igång två bloggar bredvid mitt företagande hamnade jag på idén om ett nyhetsbrev.

Mitt första nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev har enligt mig inte samma behov att dyka upp lika ofta som blogginlägg och kan kanske därför användas endast när jag har något tillräckligt viktigt att sprida?
Mitt första nyhetsbrev kommer att skickas ut på måndag 11/11 och kommer innehålla mina tankar om att skriva på ett personligt men professionellt sätt på din hemsida, samt tre tips för att skriva bättre webbtexter. Om det finns någon här som är intresserad av att få det kan du följa denna länk till nyhetsbrevet och skriva med dig själv på listan.

Hitta din målgrupp i facebookgrupper

Men nu till vad jag faktiskt ville tipsa er om som jag snubblade över när jag sökte efter ett passande ämne till mitt första nyhetsbrev. Den välvilliga responsen jag fick på min fråga från företagsgrupper på facebook.

Då menar jag de där små grupperna som poppar upp där alla medlemmar är egenföretagare. Om din målgrupp är mindre företagare eller du själv är en så tror jag det finns mycket att hämta här. Grupperna är förvånansvärt aktiva och verkar finnas endast för att hjälpa varandra, byta idéer och visa att man finns och vad man erbjuder.
I mitt letande efter ett passande ämne till mitt första nyhetsbrev ställde jag frågan:

“Vad tycker ni är svårast när ni ska skriva egen text för webben?”

Och vilket gensvar jag fick! Jag ställde frågan i sex likartade grupper och folk svarade på min fråga i alla sex grupperna. Men mer än så verkade de som svarade uppriktigt intresserade och glada att jag frågade. Tack vare dem hade jag nu mitt ämne och kunde börja utforma mitt brev med vetskapen att det fanns folk som ville ha svaret. 

För att sedan få ihop en maillista för mitt nyhetsbrev gick jag såklart tillbaka till dessa grupper och igen blev jag nästan slagen av stolen. Jag har nu en lista på över 30 namn som jag fått under endast 3 dagar. 
Gratis är såklart gott, men jag ser det fortfarande som något otroligt positivt att det finns över 30 egenföretagare som är intresserade av mina tips och kanske därför även några som är intresserade av min hjälp i framtiden.

För dig som har kort om tid – nätverka i facebookgrupp!

Nu kommer vi till tipset för dig som vill marknadsföra dig digitalt men kanske inte har tid eller känner dig redo för en blogg eller facebooksida för företaget. Gå med i de här grupperna. Där finns de andra entreprenörerna som du kan få hjälp av, diskutera med och visa dina tjänster för. De grupperna som jag valde var:

Kom ihåg att vissa grupper är för nätverkande, andra för frågor och andra för ren reklam. Men oavsett gruppens utformning finns det många sätt att nätverka och marknadsföra dig. Om du är personen som ställer intressanta frågor eller ger bra svar inom ditt område kan det vara mer värt än att berätta om ditt senaste erbjudande. Gör som jag kanske, ställ en fråga om vad de tycker är svårt inom din bransch och ge sedan råd för de svar som kommer in.

Tack för mig och jag hoppas du fann detta hjälpsamt!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Post Navigation