Kategoriarkiv: Frukostseminarium

Jag har tidigare skrivit om Creuna, nordens största digital byrå, och blir lika glad varje gång de bjuder in till frukost och diskussion under sitt tak. Denna gång den 25 november.

Förutom att deras tak är fint (riktigt fin byggnad och lokal) så är de alltid trevliga och bjuder på intressanta samtalsämnen och nya kontakter.

Nu ska Creuna börja med vad de kallar “Digital Briefing” som de beskriver som “en inspirerande morgon där du får lyssna till korta föreläsningar kombinerat med rundabordsdiskussioner.”

digital-briefing Creuna nätverkande göteborg

Creuna välkomnar till gratis frukostmöte

Inbjudan står öppen för alla och är såklart helt gratis. Frukost ingår och allt du behöver göra är att anmäla dig via Creunas egna anmälningsformulärMen skynda dig för anmälan är begränsad och först till kvarn gäller, och dessa träffar är populära. Under morgonen kan du byta idéer, lyssna till intressanta korta föreläsningar och såklart även knyta nya kontakter.

Återkommande frukostmöte

Under mina samtal med Creuna har jag också förstått att “Digital Briefing” kommer bli ett återkommande event. Om det blir regelbundet vet jag inte än, så återkommer om detta efter den 25 november. Men om jag gillar det jag upplever under frukosten så kommer jag såklart att fortsätta tipsa om detta gratis frukostmöte även i framtiden.

Vad händer på Creunas Digital Briefing frukost?

Frukosten som börjar klockan 8:00 kommer att pågå i ca 1  1/2 timma, mellan 8:00 – 9:30. Träffen börjar med registrering, frukost och ett välkomnande från Creunas acting VP Anna Lindqvist och fortsätter sedan med två korta föreläsningar om upplevelsedesign, för att sedan avslutas med en summering av morgonens tankar.
Ett mer detaljerat schema för morgonen kan du se på Creunas eventsida.

Jag hoppas jag ser så många som möjligt av er där, kom gärna och säg hej, alltid kul att få veta hur många som kommer på ett event genom mina tips.

Dag: Onsdag 25/11
Tid: 8:00 – 9:30
Plats: Stora Nygatan 33, Göteborg
Anmälan: Creunas webbplats

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Jag hittade inget event jag ville tipsa er om den här veckan. Därför tänker jag ta tillfället i akt och tipsa er om tre nätverk ni borde testa. Alltså organisationer med events där du kan nätverka som företagare.

Social media club

SCMGBGPerfekt för dig som vill nätverka lite över en lunch och samtidigt lära dig något nytt.
En gång i månaden samlas vi som vill över en lunch på kontorshotellet Entrepreneurial Hive och pratar om något nytt, gammalt eller helt enkelt intressant digitalt ämne.

Allt du behöver göra är att anmäla dig till eventet via facebook, betala för din lunch (som du skulle ätit ändå) och prata runt bordet med dina nya kontakter. Alltid lika intressant och trevlig stämning!

Pris: Ingen, förutom din lunch
Dag: Sista fredagen varje månad
Plats: Entreprenurial Hive
Plats att läsa mer: Social media clubs hemsida eller facebooksida

Rabash – föreläsningar i charmig kontorsmiljö

Seminarium-hos-RabashRabash är en kommunikationsbyrå som arbetar med företag som vill jobba framåttänkande kring sin digitala kommunikation.
Med jämna bjuder Rabash in till seminarier kring strategi, digitala media och kommunikation. Dessa missar inte jag om jag kan hjälpa det. Föreläsningarna tar nämligen plats i deras charmiga och öppna kontor, där de ställer fram stolar och bjuder på tilltugg, kaffe och trevliga deltagare. Mycket roligare än en stor föreläsningslokal. Här får jag också intrycket att om du jobbar inom digitala media och har något du vill prata om, ta kontakt med Rabash så kanske du kan hålla i en föreläsning, då jag har haft vänner som gjort just detta.

Pris: Gratis, men uppskattar anmälan via hemsidan.
Dag: Det varierar, se Rabash hemsida eller skriv upp dig på nyhetsbrevet för att inte missa deras tillfällen
Plats: Norra Allégatan 1, 413 01 Göteborg
Plats att läsa mer:  Rabash – Event

Göteborgsminglet – en klassiker

GöteborgsmingletVi avslutar med en klassiker tycker jag. Jag har inte längre koll på hur många år som Göteborgsminglet, anordnat av Anneli Egenstam, har varit igång. Men jag vet att jag genom åren har gått ifrån dem med en eller två nya matnyttiga kontakter. Såklart är det som med allting annat inom nätverkande att det är ditt jobb att hålla efter dina kontakter.

Men Göteborgsminglet som anordnas några gånger per år ger dig ett bra tillfälle att skapa dem. Minglet till skillnad från de två föregående är dock inte gratis, utan kostar 250 kr plus moms. Minglet är dock ca 3 timmar långt och det ingår en buffé-frukost och mingelskola innan eventet , så det är det värt. Har du inte provat, så prova. Det är nätverkande i sin mest effektiva och rena form.

Pris: 250 kr plus moms
Dag: Det varierar beroende på event
Plats: Det varierar beroende på event
Plats att läsa mer:  Göteborgsminglet.se

Så det var mina tre tips för den här veckan. Men vad är din favoritplats att nätverka? Skriv det i kommentarerna, så kan vi dela med oss och kanske även få in lite nytt folk i våra cirklar!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Har du någon strategi för vad du delar på Internet? Delar du mer information nu än tidigare? Eller märks det bara tydligare nu när du delar det digitalt? Detta är några av frågorna du kan diskutera med andra morgonpigga på Kodameras frukostseminarie.

Vi människor har väl alltid delat vår kunskap?

Att dela eller inte dela. Är det frågan-Att “dela” har nästan blivit sitt eget koncept på Internet med termer som Open Source, Creative Commons och liknande. Men i slutändan gör vi väl bara det vi alltid gjort, att dela med oss av våra kunskaper till andra? Så varför uppmärksammas det så tydligt nu?

Är det verktygen som gör skillnaden? Att vi nu snabbare kan ta del av, inte bara vår grannes kunskap, utan också personen på andra sidan jorden? Eller är det kanske strategin bakom? Att vi nu väljer mer noggrannt vad vi delar, då vi vet hur de kan påverka hur vi ses på Internet, men också då vi vet hur många fler som kan se informationen?

Den 4 februari bjuder webbyrån Kodamera in dig som vill diskutera detta över en mysig frukost. Håller i seminariet gör Maria Gustafsson som dagligen arbetar med strategi, rådgivning, trendspaningar och föreläsningar inom kommunikation i digitala kanaler.

Dag: Onsdag 4/2
Tid: 07:30 -09.00
Plats: Kodamera på Första Långgatan 16 i Göteborg.
Pris: Gratis
Anmälningslänk: Klicka här för annmäla dig!

Att tänka igenom vad man delar

För dig som vill läsa mer om delande innan den 4 februari, rekommenderar jag artikeln “How much of yourself do you share on Social media?“. Här bryter Kevin Lee ned delning i att vara äkta, öppen, och sårbar för att beskriva hur du kan avgöra vad du bör dela, och hur du bör ställa dig till att dela med dig av dig själv och annan information på Internet.

En riktigt läsvärd artikel som tar fokus på hur du själv bör dela för att bygga upp en tacksam persona som du kan känna dig nöjd med och som ger något till dina läsare, snarare än verktygen och de tekniska framgångarna inom delning, men jag tycker den är väl värd att läsa.

Glöm inte att anmäla dig via länken ovanför om du vill gå på frukosten!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Är facebook ett bra verktyg för internkommunikation för ideella organisationer? Vad finns det för funktioner som vi skulle kunna använda? Eller finns det ett bättre alternativ?

tisdagen den 20 maj bjuder Kodamera på frukost där du kan diskutera detta vidare. Du kan även lyssna till Linda Ekbergs erfarenheter av facebook som kommunikationsverktyg.

Varför ska jag gå till Kodamera?

intern-kommunikation-facebookDetta tycker jag låter intressant då facebook ofta diskuteras som ett kommunikationsverktyg, men då direkt med kund eller med andra företag. På vilka sätt skulle facebook kunna användas för intern kommunikation? Är det många företag som redan gör det idag? Och funkar det?

Detta är Kodameras andra frukost med fokus på digital kommunikation för ideella organisationer. Om du jobbar med kommunikation i sociala medier kan du säkert snappa upp något intressant här. Och då jag missade deras första ser jag fram emot att gå på denna.

Är du också intresserad kan du anmäla dig via länken på Kodameras hemsida. Frukosten är gratis och öppen för alla.

Dag: Tisdag, 20 maj
Tid: 07:30 – 09:00
Plats: Kodamera, Första Långgatan 16, Göteborg

Detta var mitt tips för veckan. Tack till alla läsare och glöm inte att läsa reportaget om bloggen i Göteborgspostens ekonomidel idag den 11 maj!  Du kan även gilla facebooksidan för tips under veckan.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Jag skapade min första webbplats för mina texter under min utbildning. Den kodade jag själv med hjälp av html, css och tacksamma lärare. Men nu för tiden finns det en djungel av olika CMS och webbramverk för dig som ska skapa en hemsida.

Och valet kan bli lite överväldigande mellan Drupal, Django, WordPress, Sharepoint, Sitecore, Umbraco med mera. Speciellt om du inte har tillgång till den där tacksamma läraren eller vet skillnaderna och fördelarna mellan olika CMS och webbramverk.

Känner du igen dig? I så fall fortsätt läs, så har jag hittat din lösning!

Välj rätt i teknikdjungeln

Den 8 maCreuna-frukostseminariumj tänker Creuna, nordens största digitala byrå, börja en serie av frukostseminarier här i Göteborg. Och de börjar med att Pär Fröberg, CTO på Creuna, och Mattias Uhlegård, System architect, kommer guida oss igenom olika CMS och webbramverk.

Under frukosten kommer de gå igenom vilka fördelar, nackdelar och skillnader de har upplevt i de plattformar de använder mest. Men också hur framtiden ter sig för de olika verktygen.

Varför ska jag gå till Creuna frukostseminarium?

Ska du välja en open-source produkt som WordPress eller finns det extra fördelar med att välja det kommersiella alternativet? Det kan du äntligen få reda på genom att anmäla dig till Creunas frukostseminarium den 8 maj.

Dag: Torsdag 8/5
Tid: 8:00 – 9:30
Plats: Creuna Göteborg, Stora Nygatan 33, 411 09 Göteborg

Det var tipset för veckan. Men kom ihåg att när du valt en plattform, att också fylla den med relevant och informativt innehåll. Om du vill ha hjälp så att din text bli lättläst och dina fördelar syns tydligt för nya kunder, hör gärna av dig så hjälper jag dig gärna!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail